De Etablissementen Vanderveken

 werd opgericht aan het einde van de tweede wereldoorlog door Annie en haar broer Louis Vanderveken, samen met Steve Grant. Gelegen te Sint-Lambrechts Woluwe heeft het zich onder leiding van Annie Vanderveken ontwikkeld tot een goed lopende onderneming. Annie was een uitzonderlijke vrouw; haar persoonlijke filosofie, haar levensstijl en haar grote werkcapaciteit dienden als inspiratie voor al diegenen die haar kenden en maakten van haar een beroemdheid in Brussel.

Tijdens de moeilijke naoorlogse jaren begreep Annie al snel dat er een gebrek heerste aan automaterialen in Europa. Met de medewerking van Grant Motors te Londen, verzamelden en verkochten ze herbruikbare onderdelen van ontmantelde Britse en Amerikaanse militaire voertuigen. Uiteindelijk werd de band met het Britse gedeelte van de maatschappij losser en de Vandervekens richtten zich op de koop- en verkoop van luxewagens en sportauto’s daterend van het begin van de eeuw. Deze auto’s waren zeer in trek bij Belgische en Britse verzamelaars. De Brusselse garage heeft zich ook gespecialiseerd in de sloop van auto’s en het recycleren van bruikbare onderdelen. In deze sfeer werd de zoon van Annie, Paul Grant, opgevoed.

Tijdens de jaren 70 kreeg Paul Grant meer en meer verantwoordelijkheden in het familiale bedrijf en het is onder zijn directie dat de Vandervekens steeds meer prestigieuze wagens verkochten. Ze boden aan enthousiaste Belgen en buitenlanders een permanente catalogus met klassieke wagens. Tegenwoordig gaat Paul Grant door met het beheer van de familie onderneming, recentelijk geholpen door zijn stiefzoon Laurent Dassel. Het autobedrijf Vanderveken is niet alleen in België bekend maar kan ook rekenen op een grote erkenning in het buitenland, een beloning voor alle ingeleverde inspanningen.

Paul Grant

 is er de mens naar om al zijn vrienden en kennissen rond zijn openhaard uit te nodigen en op die manier de goede oude gelukkige tijden te doen herleven. Met zijn ongelooflijke levensgenot deelt hij zijn passie voor historische auto’s met wie maar wil. In het familieboek wordt verteld dat hij opgevoed werd in een milieu dat beheerst werd door auto’s. Gedurende zijn schoolvakanties leerde de jonge Paul Grant zichzelf de autotechniek aan en zo kon hij de prestaties van zijn eigen voertuigen verhogen. Hij heeft voor de sloop bestemde auto’s opgeknapt en op die manier heeft hij het Belgische kampioenschap autorally 4X4 gewonnen aan het stuur van een Daf Marathon-Gordini. Hij was eigenaar van een Cooper S die hij gebruikte voor slaloms en rally’s; ook bestuurde hij een prototype M.G.B. bereid door de Brusselse carrossier Jacques Coune.

Maar de behoeften van de familiezaak vereisten van Paul Grant ook de ontwikkeling van zijn professionele activiteiten, zoals o.a. de sloop van auto’s met als doel het hergebruik van sommige onderdelen (voor het herstellen van andere voertuigen) en de verkoop van de overgebleven onderdelen. Dankzij zijn buitengewone passie, gecombineerd met uitgebreide ervaring op dit gebied, heeft hij zich kunnen wijden aan de aankoop, de verkoop en het onderhouden van antieke luxewagens. In de loop der jaren hebben in zijn garage uitzonderlijke wagens gestaan zoals o.a. een Talbot Lago, een Lemans, een BMW 328, een Bugatti Type 37 en enkele competitie 6-cilinder Amilcars.

Maar Paul Grant heeft zijn passie voor wedstrijden nooit verloren. Samen met zijn vrouw Mary, heeft hij deel genomen aan diverse historische evenementen, georganiseerd door Britse clubs, achter het wiel van twee 6-cilinder Amilcars.

Paul Grant is een van die zeldzame en waardevolle mensen die een goed netwerk kan creëren. Hij beperkt zich niet tot een eenvoudige verkoop tussen handelaar en klant. Integendeel : hij probeert iedereen waarmee hij in contact komt in te wijden in de gemeenschap van verzamelaars van antieke wagens en de enthousiaste liefhebbers van historische racing. Waar hij zich ook bevindt, kan hij altijd op een vriend, of een vriend van een vriend, rekenen.

Laurent Dassel

, de zoon van Mary Grant werd opgevoed in een familie die zijn leven aan antieke sport en luxe auto’s heeft besteed, is dus de traditiegetrouwe vertegenwoordiger van de derde generatie en beheert nu de zaak samen met Paul Grant. Voor het toetreden tot het bedrijf Vanderveken heeft Laurent economie gestudeerd, wat hem met onontbeerlijke kennis op het gebied van beheer heeft voorbereid. Hij heeft even een carrière in het hotelwezen overwogen, maar zijn passie voor auto’s was uiteindelijk te sterk. Het was voor hem onmogelijk zich een leven zonder de historische auto’s voor te stellen. Tot groot genoegen van Paul Grant en de stichter van de Etablissementen Vanderveken, Annie Vanderveken, is Laurent in 1995 in de zaak komen werken.

Zonder aarzelen nam Laurent de uitdaging van het leren van complexe technieken aan en volgde een praktijkgerichte training om zijn technische kennis te verbeteren. Vijf jaar later, in 2000, nam hij de administratie en het verkoopbeheer van de zaak over. Zijn bekwaamheid in computers en zijn perceptie van de marketingtechnieken via Internet brachten hem ertoe de eerste website van het bedrijf te starten. Laurent wordt gewaardeerd om zijn vriendelijkheid en zijn charmante humeur en dankzij zijn deskundigheid en visie is een goede toekomst voor de Etablissementen Vanderveken verzekerd.